środa, 28 maja 2014

"Przetrwałam. Życie ofiary Josefa Mengele" Eva Mozes Kor, Lisa Rojany Buccieri


Opis:

Osobista, wstrząsająca relacja, opowiadająca o niewyobrażalnych cierpieniach, determinacji i miłości w piekle na ziemi.
Eva Mozes Kor trafiła do Auschwitz w wieku zaledwie dziesięciu lat. Podczas gdy jej rodzice i dwie starsze siostry zostały zamordowane w komorach gazowych, Eva i jej bliźniaczka Miriam dołączyły do grupy dzieci przeznaczonych do badań medycznych dr. Josefa Mengele. Poddawane sadystycznym eksperymentom dzieci musiały każdego dnia walczyć o życie i wspierać się nawzajem.

O autorkach:
 
Eva Mozes Kor (ur. w 1934 r. w Rumunii) – w 1944 r. wraz z rodziną trafiła do Auschwitz i została poddana eksperymentom medycznym doktora Mengele. Eva i jej siostra Miriam przeżyły i po wojnie powróciły do Rumunii. W 1950 r. wyemigrowały do Izraela. W 1960 Eva wyszła za mąż za Amerykanina i wyjechała na stałe do Stanów Zjednoczonych. W 1984 r. wspólnie z siostrą odnalazła niektóre żyjące ofiary eksperymentów doktora Mengele i założyła organizacje CANDLES („Children of Auschwitz Nazi Deadly Lab Experiments Survivors”). Pierwsze spotkanie organizacji, liczącej wówczas 6 osób, odbyło się w Auschwitz 27 stycznia 1985 r., w 40. rocznicę wyzwolenia obozu. W ciągu kliku następnych lat odnaleziono 122 osoby, które przeżyły eksperymenty doktora Mengele. W 1995 r. podczas kolejnego spotkania w Auschwitz Eva Kor wygłosiła mowę, w której – jedynie we własnym imieniu – przebaczała nazistom i doktorowi Mengele. Miriam zmarła w 1993 r.
Eva poświęca się działalności edukacyjnej w ramach CANDLES Musem of Holocaust (Terre Saute, Indiana) – wygłasza prelekcje, dotyczące Holocaustu, Auschwitz oraz swoich przeżyć.

Lisa Rojany Buccieri
– autorka ponad stu książek dla dzieci i młodzieży. Redaktorka pracujący dla największych amerykańskich wydawnictw.
 
(źródło:www.proszynski.pl)


Nie lubię książek historycznych, które serwują nam suche fakty. Z przyjemnością za to sięgam do literatury wspomnieniowej. Zupełnie inaczej patrzy się na pewne kwestie, jeśli są one ukazane z perspektywy kogoś, kto był bezpośrednim świadkiem wydarzeń. 
Od dawna chciałam przeczytać o eksperymentach medycznych przeprowadzanych w okresie II Wojny Światowej. Jakiś czas temu miałam okazję zapoznać się z fragmentem książki "Kobiety z bloku 10. Eksperymenty medyczne w Auschwitz" Hansa Joachima Langa. Niestety nie miałam możliwości przeczytania całego tekstu ale mam nadzieję, że uda mi się do niego wrócić. Problem, który tam opisano jest trudny i bolesny ale warto głośno mówić o tym, że takie eksperymenty miały wówczas miejsce. 
Kiedy tylko zobaczyłam zapowiedź "Przetrwałam..." w wydawnictwie Prószyński wiedziałam, że będę musiała się z nią zapoznać. Moja wiedza w tym temacie była na tyle mała, że koniecznie chciałam ją pogłębić. Wspomnienia jednej z ofiar wydawały się być ku temu najlepszą okazją. Czy udało się ten cel zrealizować? Nie do końca... Po lekturze czuję lekki niedosyt informacji, które z pewnością będę chciała jeszcze uzupełnić. Z jednej strony nie ma się co dziwić, Eva, której historię poznajemy, ma 10 lat gdy wraz z siostrą zostaje wywieziona do obozu. Sama do końca nie wie na czym polegają eksperymenty, którym zostaje poddana. Opisuje mniej więcej skutki zastrzyków oraz reakcje pozostałych bliźniaków, ale sama czuje się zagubiona i przerażona. Nie wie czy obydwie z Miriam przeżyją kolejną noc. Nie ma żadnej wzmianki o innych eksperymentach, które przeprowadzał doktor Mengele, nie wiadomo czy Eva w ogóle zdawała sobie sprawę, że nie tylko bliźnięta go interesują. 
Generalnie książka jest wciągająca, czyta się ją bardzo szybko, ma zaledwie 156 stron, w tym sporo zdjęć. Niestety w przypadku tak interesującego tematu, mała liczba stron działa na niekorzyść całości. Ale jak już wcześniej pisałam, ilość wspomnień oraz wiedza małej Evy była zapewne ograniczona. Teraz pozostaje mi jedynie zagłębić się w tej tematyce na własną rękę. Wszystkich zainteresowanych osobą doktora Mengele, odsyłam do mającej się niebawem ukazać książki Lucia Puenzo "Anioł śmierci". Sama chętnie do niej zajrzę jak tylko pojawi się w księgarniach.

Ocena: 5/6

Dane techniczne:
"Przetrwałam. Życie ofiary Josefa Mengele"
Eva Mozes Kor, Lisa Rojany Buccieri
Kategoria: literatura faktu, historia
Tytuł oryginału: Surviving the Angel of Death. The Story of a Mengele Twin in Auschwitz
Format: 150mm x 211mm
Liczba stron: 160
Oprawa: twarda
Data wydania: 06.02.2014

1 komentarz:

  1. 32 year-old Data Coordiator Florence Aldred, hailing from Cowansville enjoys watching movies like "Tale of Two Cities, A" and Kabaddi. Took a trip to Lagoons of New Caledonia: Reef Diversity and Associated Ecosystems and drives a Mercedes-Benz 540K Special Roadster. moja firma

    OdpowiedzUsuń