niedziela, 8 marca 2015

"Magiczne dwudziestolecie" Przemysław Semczuk



 

Opis: 
Książka jest ilustrowanym reportażem historycznym opisującym klimat rozkwitu i mody na spirytyzm oraz zjawiska paranormalne w II RP. Spirytyzm dotarł do Polski dość szybko, jeszcze w połowie XIX w. Ale prawdziwy rozkwit wszelkich dziedzin magicznych nazywanych okultyzmem, parapsychiką, parapsychologią, spirytyzmem, ezoteryzmem czy teozofią, nastąpił w okresie II Rzeczpospolitej.
Z dnia na dzień rosła sława medium, ludzi obdarzonych zdolnością nawiązywania kontaktu z duchami. Seanse spirytystyczne organizowano w salonach wyższych sfer. Brali w nich udział intelektualiści, pisarze, malarze, naukowcy, lekarze, prawnicy, wojskowi, szlachta, a nawet sam prezydent Mościcki i marszałek Piłsudski. Są to historie czasem dramatyczne, pełne trwogi i szokujących opisów. Innym razem dość zabawne i naiwne.

(źródło: Dom Wydawniczy PWN)




Tym razem nie czytałam opinii na blogach, ani nie polecił mi jej nikt ze znajomych. "Magiczne dwudziestolecie" wpadło mi w oko podczas wizyty w księgarni. Wystarczy zajrzeć do książki, a wydanie zachwyci każdego mola książkowego. Później jest już tylko lepiej...
Nieczęsto zdarza mi się sięgać po literaturę faktu, jeśli już, zwykle są to wspomnienia i dotyczą głównie okresu wojennego. Tym razem tematyka tak bardzo mnie zaintrygowała, że postanowiłam się w nią zagłębić i absolutnie nie żałuję. Na samym początku chciałam zaznaczyć chyba najważniejszą rzecz! Chylę czoła przed autorem bo musiał spędzić bardzo dużo czasu aby dotrzeć do materiałów źródłowych, przejrzeć je, posegregować i wybrać to, co najistotniejsze. Praca, którą w to włożył zaowocowała doskonale opracowanym zagadnieniem w fantastycznej oprawie. To idealny pomysł na prezent! 
Zjawiska nadprzyrodzone to naprawdę ciekawy temat. Autor skupił się zarówno na konkretnych zagadnieniach, takich jak spirytyści, grafologia, jasnowidzenie czy malarstwo transowe, jak i na poszczególnych osobach. Znajdziemy tu historie osób, które faktycznie posiadały dar oraz takich, które posiadały niezły talent aktorski. Oprócz poważnych faktów historycznych, autor zamieścił także zabawne anegdoty. 
 
"Hejnał ogłaszał także rewelacje o otwarciu w Stanach Zjednoczonych szkoły języka angielskiego dla duchów. Tamtejsi spirytyści mieli bowiem tak wielkie kłopoty w porozumiewaniu się z duchami Indian, że zaproponowali kilku zmarłym pisarzom, by ci zaczęli nauczać języka. Na efekty nie trzeba było długo czekać, duch starego wodza indiańskiego tak się podciągnął w angielskim, że można było swobodnie z nim konwersować."

Kilka stron poświęcił przesądom i przyznam szczerze, że o większości nie miałam pojęcia! Wiele takich "smaczków" znajdziemy w "Magicznym dwudziestoleciu". Biografie również nie zawierają jedynie suchych faktów, ale zostały przedstawione tak, aby zainteresować czytelnika. Chcecie wiedzieć co wspólnego z duchami miał Józef Piłsudski? Koniecznie zajrzyjcie do książki!
Tak naprawdę to ciężko się przyczepić do czegokolwiek! Kiedy wzięłam po raz pierwszy książkę do ręki zaskoczyła mnie jej cena. Pomyślałam, że nie będzie miała wielu nabywców. Później otworzyłam ją i zaskoczyło mnie piękne wydanie. Natomiast po skończonej lekturze, kiedy uświadomiłam sobie ile pracy włożył w nią autor, cena przestała aż tak dziwić. Sprawdziłam w internecie, można trafić na naprawdę atrakcyjne promocje. Jak już wcześniej pisałam, będzie idealnym prezentem dla każdego. 
Na koniec chciałam jeszcze wspomnieć o samym wydaniu. Książka posiada twardą oprawę i śliski albumowy papier. Autor zamieścił tu nie tylko fotografie opisywanych postaci, ale także broszury, fragmenty artykułów czy zdjęcia z seansów - czasem udowadniające prawdziwe zdolności medium, a czasem demaskujące oszustwo. Oto kilka przykładowych stron:

 
Ta książka zachęciła mnie do częstszego sięgania po reportaże. A czytanie tak pięknego wydania to sama przyjemność!


Ocena:
5+/6

Dane techniczne:
Wydawnictwo: PWN
Data wydania: 10 listopada 2014
Liczba stron: 320
Oprawa: twarda
 

5 komentarzy:

  1. Wydaje się interesująca, ale nie jestem przekonana czy jest dla mnie.
    Zapraszam do mnie: http://chcecosznaczyc.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też nie byłam pewna czy mi się spodoba... :)
      Najlepiej zajrzeć do księgarni, przeczytać spis treści i chociaż przekartkować.

      Usuń
  2. Czeka u mnie na półeczce na swój czas :) Nie mogę się doczekać, kiedy zacznę ją czytać :) Po Twojej recenzji jeszcze bardziej!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo przyjemnie czyta się tak pięknie wydane książki! :)

      Usuń
  3. 34 year old Accountant I Kori Hucks, hailing from Gimli enjoys watching movies like Melancholia and Watching movies. Took a trip to Old Towns of Djenné and drives a Ferrari Dino 206SP. Szczegoly

    OdpowiedzUsuń